Martina Víchová

„Ovlivněte i bez sudiček šťastný, zdravý a láskyplný život svého miminka"

„Učím rodiče dívat se na potřeby miminka z jeho pohledu a LADÍM JEJICH VZÁJEMNÉ POROZUMĚNÍ." 

JAK JSEM K TOMU DOŠLA? 

  • praxe dětské fyzioterapeutky mi postupně odkryla tajemství o fungování mozku nejmenších dětí,
  • psychoterapeutický výcvik Alpha nursing mi odhalil specifické potřeby miminek a jejich spojitost s emocemi,
  • základy tradiční čínské medicíny jsem pochopila podstatu vzniku psychosomatických onemocnění a léčivou sílu empatie.

Ale až zásluhou mateřství jsem se naučila vnímat příjemné i nepříjemné emoce ve vlastním těle a naslouchat jeho vzkazům, kterých jsem si v minulosti nevšímala.

DNES UŽ VÍM,

  • proč je důležité přemýšlet o potřebách dětí v prvních letech života,
  • jaké jsou tyto potřeby a jak je naplnit,
  • jak využít ve výchově všechny vnitřní emoce ku prospěchu všech zúčastněných,
  • jak je ve výchově dětí důležitá práce sama na sobě pro to, aby do popředí mohl vejít vrozený mateřský instinkt.

Postupně se mi podařilo tyto poznatky vzájemně propojit a teď bych se o ně ráda podělila i s Vámi.

VŽDYCKY TO TAK ALE NEBYLO

Dříve jsem se snažila své nepřijaté emoce zahánět do kouta a ignorovat je. Proto jsem smutek zakrývala úsměvem a „radostným" smíchem. Hněv jsem přeměňovala na absolutní klid. Zevním klidem jsem si kompenzovala bouři, která se odehrávala uvnitř mě. Tam to občas vřelo a já nevěděla, co si počít.

Často jsem sama v sobě řešila otázky:

  • „Proč mám tyto emoce?"
  • „Mají to tak i ostatní?"

Začala jsem si postupně v okolí všímat, že spousta lidí pravé pocity popírá, nebo vyjadřují tyto pocity nepřiměřeným způsobem.  

Studium fyzioterapie a následná praxe v dětské nemocnici mi postupně odhalovala tajemství dětských nemocí.

Část mých dětských klientů trápila bolest hlavy, páteře, bolesti břicha, vadné držení těla, dechové obtíže. Určitě si řeknete: „Jejda, už i děti mají takové potíže jako my, dospělí?"

Ano, mají. Žijí spolu s rodiči ten samý „stresový" život jako oni. Jejich bolesti a nemoci rodině dávají najevo, že je třeba něco změnit, nejčastěji chování a vztah k sobě i k druhým.

Ale jen málo odborníků se dětí v ordinaci zeptá:

  • „Co bys potřeboval Honzo, aby tě ta hlava už nebolela?"
  • „Aničko, co by ti pomohlo, aby se ti lépe dýchalo?"

Když jsem začala tyto otázky pokládat, v mnoha případech byla odpověď mlčení nebo pokrčení ramen a odpověď „nevím". 

Mlčení způsobily naše výchovné mantry, kterými už od narození pocity dětí popíráme:

  • „Nebul, nic se přece nestalo."
  • „Tohle tě nemůže bolet."
  • „Uděláme to takhle, to bude pro tebe nejlepší."

Ale může být léčba jakékoliv nemoci opravdu úspěšná, pokud neřešíme niterné pocity dítěte? 

Začala jsem pátrat po psychologickém kurzu, který by mi ozřejmil, co miminko potřebuje pro zdravý psychický vývoj. Prošla jsem ročním psychoterapeutickým výcvikem Alpha Nursing vedený Monou Lisou Boyesen a stala jsem se poradkyní pro naplňování potřeb nejmenších dětí.

Dalším zlomovým momentem bylo studium Tradiční čínské medicíny u MUDr. Doris Danielové. Uvědomění, že východní medicína umí s emocemi pracovat, kdežto "naše" západní je vysvětluje pouze pojmem "stresový faktor", pro mě byla klíčem k tajemné komnatě niterných pocitů. 

Pokud chceme předcházet nemocem a chronickým bolestem, musíme najít příčinu a vykopat "kořen" problému, ne jen osekávat větvičky.

V prvé řadě začít u sebe a výchovou postupně učit novou generaci, že jakákoli nepříjemná emoce je vzkaz, který je třeba přečíst a rozklíčit.